SFÂNTUL IERARH NICOLAE

Sf Nicolae sfnicolaesocola.iasi.mmb.ro

Foto: sfnicolaesocola.iasi.mmb.ro

Azi e o mare sărbătoare a creştinătăţii, Sfântul Nicolae, arhiepiscop al Mirei Lichiei (270 sau 280-345). Rădăcina numelui duce la victorie (nike).

L-a mărturisit cu tărie pe Hristos în timpul împăraţilor Diocleţian şi Maximian, fiind chinuit şi aruncat în temniţă, de unde a ieşit graţie eliberatorului creştinismului, Sfântul Împărat Constantin.

Tradiţia darurilor de Moş Nicolae vine de la dărnicia minunată a sfântului. Obiceiul de a aştepta daruri în încălţări a rămas în memoria nopţii în care Sfântul a aruncat câteva pungi cu galbeni pe fereastra casei unui nevoiaş ale cărui trei fiice urmau să fie supuse prostituţiei, în lipsă de zestre. De fapt, Moş Nicolae e Moş Crăciun.

Iar tradiţia nuieluşei aminteşte de intransigenţa cu care Sfântul Nicolae – altfel, atât de blând – a spulberat arianismul la Conciliul Ecumenic din 325, dându-i o palmă lui Arie, promotorul ereziei care nega dumnezeirea lui Iisus Hristos.

La mulţi ani! Tuturor şi mai ales, onomasticilor.

17 Răspunsuri to “SFÂNTUL IERARH NICOLAE”

  1. ioprotestatarul Says:

    http://www.romani-in-lanturi.blogspot.ro/2013/12/mos-nicolae-cu-nuiaua-pe-mafia-din.html

  2. Cocobinozaurul Biguminizat Says:

    Ah cata bucurie aveam cand in ghetute imi lasa mosul O PORTOCALA🙂 , o eugenie, ceva bomobonele de pom sau chiar si niste nuci, cum mi-a lasat o vecina amarata (draga de dansa) de la tara🙂.

    Acum rar s-ar gasi copii care sa fie asa de fericiti la o portocala, iar in eugenie probabil ar cauta surprize, ca in ouale Kinder …🙂

    Ma intreb uneori daca nu sunt cumva mai fericiti copiii ceva mai saraci decat cei care au tot ce le trebuie si nu-i mai incanta nimic! Cred sincer ca fiica mea si majoritatea colegilor ei, n-au inteles si nu vor crede niciodata ca POTI avea mare bucurie de la …. O SIMPLA PORTOCALA 🙂. Doar mananca zilnic cate vor si cand vor…

  3. mihai444 Says:

    ai dreptate ,Coco🙂

  4. Roxana Iordache Says:

    Cocuţă,păi înseamnă că tu eşti de vină!😳 Te rog să nu mă înţelegi greşit, trebuie să aibă tot ce-i poţi oferi, că asta-i bucuria, dăruirea. Dar să ştie totodată că sunt alţii amărâţi. Eu cred că ştie, n-aş putea crede că voi nu i-aţi spus. Deci, chiar nu-i cazul s-o căinezi că are ce n-ai avut tu!😀 Sau te-ai moşulit?😛

  5. Roxana Iordache Says:

    Şi serios, din păcate, sunt încă mulţi copii care s-ar bucura la o portocală. Poţi constata asta zilnic.😦

  6. Cocobinozaurul Biguminizat Says:

    @Roxana

    Stie ca sunt multi amarati Roxana si are compasiune pentru ei, insa intre a sti si a trai pe pielea ta, este mare deosebire. Cred ca din cauza asta talharul de pe cruce a inteles mai bine decat multi sfinti suferintele Domnului.

    Merg si ei pe la orfelinate cu mici cadouri de Craciun, nu sunt deloc lipsiti de compasiune, sunt in fond viitori oameni buni, insa asta-i viata, anumite lucruri nu le simti decat in anumite conjuncturi. Nu-i poti cere unui om care mananca zdravan numai pe la restaurantele cabanelor, sa inteleaga valoarea ultimei cepe cu bulion🙂 prajite noaptea dupa un drum lung, la un foc langa un cort …🙂.

    PS:Sper sa nu inteleaga Tibi ca il regret pe Boc, ca nu despre asta vorbeam :mrgreen:

  7. Cocobinozaurul Biguminizat Says:

    „Deci, chiar nu-i cazul s-o căinezi că are ce n-ai avut tu!😀 Sau te-ai moşulit? :P”

    @Roxana

    N-o cainez ca are ce n-am avut eu, pentru asta chiar ma bucur ! O cainez insa ca nu se mai poate bucura la lucruri mai marunte, asa cum ma bucuram eu…

    Nu eu m-am mosulit, ci astia „mici”, care nu prea mai stiu cum sa se bucure fara bani …🙂

  8. Cocobinozaurul Biguminizat Says:

    Iar referitor la compasiunea pe care o exprima oamenii (ca cea simtita cu adevarat este greu de cuantificat), eu am avut o discutie cu niste cunoscuti care sunt destul de sensibili si lacrimogeni la capitolul oameni sarmani. Adica vor sa fie oameni buni, plictisitor de buni, ca personajul cel mai bun dintr-o telenovela.🙂

    Habar nu am daca am avut dreptate sau nu, insa le-am spus ca de cate ori vor simti fiorul compasiunii pentru niste semeni in necaz, cel mai bine este nu sa o exprime verbal, ci sa dea fuga sa gaseasca un amarat de genul asta si sa-i dea acolo o paine, o chirie pe o luna in cazul ca inca are o casa, un kg de orez, niste tarie, (eu unul le cumpar de baut, chiar cred ca le prinde bine), etc. Deci nu vorbesti batand campii despre cat de amarati sunt unii , nu te gandesti cu compasiune fabricata, nu plangi pentru ei dand ochii peste cap, ci dai fuga si rezolvi problema exact „cand te trece” fioru’🙂 .

    Daca iti este prea lene in acel moment, daca amani, daca iti gasesti brusc altceva de facut, aia nu este compasiune, ci auto-aburire sentimentala si vorbarie de doi bani in care vrei sa-ti arati tie si celor din jur ce om sensibil si special esti tu.

    Deci ia, care mai simte compasiune pentru oamenii amarati si nu a dat inca fuga afara ?!…:mrgreen:

  9. Roxana Iordache Says:

    Cocuţă, îmi pare rău că trebuie să-ţi spun asta, dar dacă tu ai fi dat fuga afară, n-ai mai fi scris aşa. Uneori şi bărbaţii plâng. Şi n-ai cum să nu plângi, măcar fiindcă ştii că nu-i poţi ajuta nici pe departe pe toţi. Nici măcar pe puţini. Deci, ai greşit adresa moralizatoare.

    În rest, n-am înţeles de ce să fi înţeles mai bine tâlharul suferinţele Domnului „decât mulţi sfinţi”.😯 De fapt, scuză-mă, nici n-am auzit aberaţie mai mare. Frizează blasfemia. Sfinţii fac posibile izbăviri spontane ale unor tâlhari care, spre deosebire de ei, au nelegiuit şi au petrecut epidermic toată viaţa.

  10. Roxana Iordache Says:

    Şi să-ţi mai spun ceva, ştiu o doamnă a cărei fiică adolescentă a fost învăţată de mică să trăiască în compasiune, să respecte valorile, nu aparenţele, deci, să meargă la şcoală îmbrăcată simplu şi cu pacheţel auster, ca nu cumva să lezeze pe cineva. Doamna-asta îmi aminteşte de mama. În rest, fata se îmbracă aşa cum vrea şi acasă mănâncă delicatese.

  11. Cocobinozaurul Biguminizat Says:

    @Roxana

    M-am referit la aceste cuvinte ale lui Steinhardt cand am spus de talharul de pe cruce:

    „Iar dacă tâlharul cel bun e primul om care sosește în rai – înaintea proorocilor, patriarhilor și drepților Vechiului Testament – poate că o datorează nu numai cutremurătoarei lui convertiri ci și faptului că a fost coleg de suferință cu Domnul. Căci una e să stai la picioarele crucii și să suferi, oricât de sincer și de sfâșietor, și alta e să fii pe cruce. Durerea altuia nu e a ta, e a lui, ți-o însușești numai printr-un proces ideativ nu prin simțiri. Numai tâlharul cel bun simte la fel cu Domnul.”

    Nu stiu daca este sau nu blasfemie ce am spus eu, dar chiar nici nu-mi pasa, deoarece sunt obisnuit sa gandesc liber, fara sa-mi fac probleme legate de blasfemii, dogme incalcate, canoane, etc.

  12. Roxana Iordache Says:

    Ţi se poate părea că gândeşti liber, e cineva expert în a-i da omului impresia-asta.:mrgreen:

    Oricum, cu gândirea ta liberă, cum crezi că un tâlhar mântuit ca să ni se arate că Dumnezeu poate totul şi că te poţi căi oricând ca să fii iertat ar putea şti ce-i suferinţa pe cruce mai bine decât sfinţii care toată viaţa lor au fost pe cruce?

    Când mai gândeşti liber, poate foloseşti şi termeni adecvaţi. Lasă-i pe sfinţi, că n-avem noi dreptul nici să le pomenim numele, dacă nu suntem în stare să-i cinstim!😳

  13. Cocobinozaurul Biguminizat Says:

    „Ţi se poate părea că gândeşti liber, e cineva expert în a-i da omului impresia-asta.:mrgreen:

    @Roxana

    Asa este, ai dreptate si stiu asta, gandirea foarte rar ajunge sa fie libera, in general este prizoniera mentalitatilor noastre, a educatiei, a capcanelor datorate aspiratiilor noastre, cand dorim sa ne credem altceva decat suntem, etc.

    Tu insa nu crezi ca gandesti liber?…

  14. Roxana Iordache Says:

    @Cocozaure, nu atât de liber ca Eva.😆

  15. Cocobinozaurul Biguminizat Says:

    Ha, ha, ha….

    Ca tot a venit vorba despre asa ceva, acum 12 ani am testat si eu problema amagirii Evei. Fiind la tara cu un prieten divortat ce avea doi copii, un baiat si o fetita, si impreuna cu fiica mea, am vazut ca admirau toti copiii merele din singurul pom altoit al gradinii. Erau frumoase, drept este, cele nealtoite erau mai mici, cu pete pe ele, cum sunt merele locului. Cele altoite insa aratau spectaculos. M-am gandit deci sa verificam peste ani problema interactiunii Eva-sarpe.

    I-am spus prietenului meu ca ii dau cinci minute sa discute cu fetita lui despre faptul ca are voie sa ia mere din orice pom al gradinii, in afara evident de cel mai de soi, dupa care peste cateva ore, ma duceam eu sa „o amagesc” in timp ce el statea in camera si se prefacea ca este ocupat. A vorbit cu ea, nu a trisat (ca o paranteza prietenii mei nu triseaza niciodata fata de mine, nici eu fata de ei) ci doar i-a spus sa nu manance din acel copac. DIN ORICARE ALTUL AVEA VOIE…

    Iata-ma deci ajuns sarpe. M-am dus si eu la fetita lui, am inceput cu niste discutii despre OZN-uri, fantome, dulciuri, jocuri noi si formatii rock, orice chestie care stiam ca ii va capta interesul si in fond increderea. Am stat de vorba pe indelete apoi i-am spus in treacat despre merele din copac. Tacere, revenire pe la OZNuri, nu parea sa miste nimic in sensul dorit de mine. I-am spus ca merele alea sunt cele mai bune , ca toata lumea le-a laudat, ca toti copii sunt inebuniti dupa gustul lor, ca sunt un fel de combinatie Kinder-Hamburger-ciocolata-Coca Cola-acadele-portocale si tot ce stiam ca le mai place copiilor. S-a uitat fetita la mine dar mi-a spus ca tatal ei i-a spus sa nu manance din acel copac.

    He,he, aici incepea exact scenariul biblic, respectiv primul „atac” al sarpelui, sadirea indoielii. „Oare asa sa fie?! Nu avea cum sa-ti spuna tatal tau asa ceva, cred ca l-ai inteles tu gresit „. „Ti-a spus sa nu mananci din alt pom care este stropit, nu din asta, din asta iti dau eu voie si ti-ar fi dat si el”. „Crezi ca ti-ar interzice tatal tau un lucru asa de sanatos?!”:mrgreen: . „Fa-i o surpriza, mananca un mar si du-i si lui unul, precis se va bucura!”.

    Eh, hai sa nu mai lungesc povestea, cert este ca Eva asta nu a cedat si ca un bursucel, cu toata tentatia, a rezistat cu stoicism si nu a luat deloc din acel pom. Dupa parerea mea am fost un „sarpe” profesionist si tenace, insa Eva aia chiar n-a cedat.🙂.

    Exista si morala in toata povestea asta dar bine este sa o traga fiecare.🙂 Noi atunci stim ca am divagat mult si ne-am gandit ca in vremurile noastre Eva l-ar face pe sarpe sa-si scoata toti banii de pe card ca sa-i faca zilnic cadouri, sa stea la shopping ore intregi desi nu-i place, sa nu mai fumeze in bucatarie ci doar pe balcon, , sa fie „sarpe” de casa, cuminte si supus cum ii sta bine sa fie pe langa femeie. Eva RULEZ!!!🙂

    Fetita aia este acum la o universitate din Elvetia si deseori rad cu tatal ei cand ne amintim despre aceasta experienta in care Eva chiar s-a tinut tare!

  16. Roxana Iordache Says:

    Foarte frumoasă poveste!🙂 Viaţa însăşi e o cuprindere de poveşti dintre care cunoaştem prea puţin(e).

    Multă minte aţi avut şi voi! V-a dat clase copilul.😆 Cred că ştia ce faceţi, probabil a avut profesor iscusit de religie.😆

  17. Cocobinozaurul Biguminizat Says:

    Ne-a dat clasa si m-am bucurat🙂 desi vorba ta, cred si eu ca se prinsese ce incercam sa facem si stia fata povestea. A avut un avantaj de care Eva nu a beneficiat din pacate🙂

    In plus avea si un sistem de educatie destul de dur de la tatal ei, numit de mine in gluma sistem nazist. Omul tinea enorm la copii lui insa trebuiau sa respecte o lunga lista de reguli: sa manance tot din farfurie indiferent de mancare(huh), sa nu se joace sau sa se hlizeasca la masa , se stea la slujbe la biserica de la inceput pana la sfarsit, sa lucreze la romana si la matematica o ora pe zi in vacanta, etc.

    M-am mirat ca a aplicat acest sistem de educatie, deoarece el in facultate era printre cei mai lejeri si dezorganizati oameni, iar de orice fel de reguli impuse (si chiar si auto-impuse) avea oroare…

Lasă un răspuns

