RADU AL ROMÂNIEI: STRATEGIA PENTRU SATUL ROMÂNESC

Prince Radu lansare umsz.manna. ro 3

Foto: www.umsz.manna.ro

CRIZA SATULUI ROMÂNESC

Partidele politice din România şi-au trimis reprezentanţii în Parlamentul Europei. Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre societatea românească. În structura sa profundă, ea continuă să fie nereprezentată în Europa, ca şi la ea acasă, în instituţiile puterii şi în politicile guvernărilor.

În timp ce alte ţări europene se zbat pentru fiecare cent alocat agriculturii, România îşi ignoră cu bună ştiinţă unul din cele mai valoroase capitaluri. Satele României nu numai că nu se integrează în Europa, dar sunt împinse în afara ariei sale de civilizaţie. Încă un exemplu grav de decuplare a Statului de Societate.

Am ales astăzi să vorbesc despre criza satului românesc. Situaţiei dramatice a ţăranului român i se adaugă acum o criză economică şi financiară ale cărei consecinţe vor lovi mult mai crud mediul rural. Se vorbeşte de recesiune, dar de două decenii satul românesc este într-o recesiune continuă. Din păcate, ţăranul român şi problemele lui lipsesc din peisajul dialogului public. El este fie ignorat, fie tratat cu dispreţ.

Asemenea românilor din Italia şi Spania, celor din Basarabia sau maghiarilor din Harghita şi Covasna, agricultorii români sunt folosiţi doar ca subiecte electorale bune de adus voturi.

Deşi înseamnă traiul de zi cu zi a jumătate din populaţia ţării, agricultura nu a fost niciodată tratată cu adevărat ca o prioritate, în politicile guvernamentale. Seceta anului 2009, deşi anticipată de instituţiile specializate, este ignorată de lumea politică, absorbită, în principal, de lupta pentru putere.

Asistăm la o criză a satului românesc, iar ea nu este doar una economică. Supus discriminărilor şi presiunilor distructive, sistematice, decenii la rînd, satul nostru a fost transformat într-un spaţiu social semi-deşertic. Într-un loc predestinat eşecului, de unde trebuie să fugi, dacă vrei să ai şansa unei vieţi decente, demne, contemporană cu lumea secolului XXI.

Criza aceasta nu a început acum, dar ultimii 20 de ani de guvernare au împins satul în pragul distrugerii totale. Invadat de subcultura urbană, ajuns loc de refugiu pentru victimele dezindustrializării, adăpost precar al celor mai mulţi dintre bătrânii ţării, aflat mereu în afara oricăror programe sistematice de dezvoltare, satul noastre a încetat să mai fie reper al unui mod tradiţional şi coerent de viaţă.

Mesajul meu vine la acest început de vară, când prognoza din ianuarie a Administraţiei Naţionale de Meteorologie a fost reiterată: între 1 iunie si 31 august seceta va afecta 6 milioane de hectare, mai mult de jumătate din suprafaţa arabilă a ţării. Este posibil să avem pierderi de peste 50% la culturile de grîu şi orz, iar România să nu-şi poată asigura rezervele pentru producţia de pâine; să depindem de importuri masive într-un an în care nu sunt bani, în timp ce resursele interne sunt neglijate şi irosite!

Lipsa creditării şi reducerile pînă la 50% ale alocaţiilor bugetare destinate agriculturii, operate de guvern, ameninţă să lase aproape jumătate din populaţia ţării, nu sub pragul minim de sărăcie, cum este acum, ci sub pragul de supravieţuire. Specialiştii avertizează că din totalul de peste 3 milioane de hectare de pământ irigabil, anul acesta nu pot fi irigate mai mult de 300.000 ha. Adică doar 10%.

Pe fondul încălzirii globale şi al distrugerii infrastructurii agricole a României, comunităţile rurale au nevoie de un program naţional de urgenţă, susţinut de investiţii europene şi alocaţii bugetare, care să asigure:

–         refacerea sistemului de irigaţii şi a perdelelor de protectie;

–         împăduriri sistematice şi masive în regiunile cele mai afectate de deşertificare;

–         punerea la dispoziţia ţăranilor a soiurilor de seminţe subvenţionate care să reziste la secetă. Astfel pot fi ajutate financiar şi staţiunile de cercetare care produc seminţele;

–         asigurarea de energie electrică ieftină pentru cei care o folosesc pentru irigaţii, cu plata la recoltare.

Mesajul meu către responsabilii guvernării este: Puneţi ordine în priorităţile ţării! Este cea mai bună garanţie pe care o puteţi da Europei. Faceţi politică pentru a administra bine ţara, nu folosiţi administraţia pentru a face politica intereselor proprii. Utilizarea instituţiilor publice în interes personal este o gravă formă de dispreţ şi de subminare a autorităţii Statului.

Priviţi satul românesc drept un mod de viaţă, un tipar al societăţii româneşti, nu ca pe partea invalidă a economiei naţionale!

Mai mult decît politicienilor, mesajul meu se adresează elitei acestei ţări şi tinerilor. Avem nevoie de idei proaspete, surprinzătoare, curajoase în comunităţile rurale. Ele pot veni de la tineri, de la intelectuali, de la asociaţii de breaslă, de la organizaţii, de la întreaga societate românească, nu doar din comunitatea rurală.

Parteneriatul dintre Federaţia Sindicatelor din Agricultură Agrostar şi Casa Regală este un model de iniţiativă în favoarea satului românesc. Sper ca acest model să inspire pe cât mai mulţi. El susţine proiecte de specializare în domenii tradiţionale, accesare de fonduri europene, atragere de investiţii şi proiecte de dezvoltare locală în domeniile turismului agricol, turismului balneo-climateric din comunităţile rurale, agriculturii ecologice, serviciilor, comerţului cu produse tradiţionale, etc.

Studenţii şi liceenii români îşi pot oferi inteligenţa, cunostinţele şi imaginaţia pentru a ajuta mediul rural să găsească soluţii de dezvoltare. La fel, comunităţile citadine. Satul românesc nu este subiect de interes doar pentru populaţia rurală şi autorităţile publice. El are nevoie să fie ajutat, re-creat, cultivat de întreaga elită a României, de tinerii ei, de personalităţile din societatea civilă, economie şi din învăţământ.

Uniunea Europeană nu are un proiect pentru salvarea satului românesc. El va fi construit de români, acasă la ei. Toţi cei care sunt gata să contribuie la reintegrarea satului românesc în Istorie au întregul meu sprijin!

Declaraţie prezentată la Palatul Elisabeta, ora 11:00.

37 răspunsuri to “RADU AL ROMÂNIEI: STRATEGIA PENTRU SATUL ROMÂNESC”

  1. Radu Portocala Says:

    In 1990, cind Ion Iliescu a facut primele demersuri pentru adererea Romaniei la ceea ce era pe atunci Comunitatea Economica Europeana, prima conditie care i s-a pus la Bruxelles a fost incetarea treptata a productiei agricole romanesti. Motivul era simplu: agricultura europeana, in excedent, avea – si are inca – nevoie de piete de desfacere. Productia romaneasca, foarte ieftina, ar fi reprezentat o concurenta imbatabila.
    Daca eu stiu lucrul asta, dl Duda, candidat la functia suprema in stat, ar fi trebuit sa-l stie si el!
    Dupa cum ar fi trebuit sa stie ca Uniunea Europeana, prin reglementari absurde, se chinuie de 30 de ani sa distruga agricultura franceza, italiana, britanica, etc. si, daca n-a reusit chiar cu totul, e totusi pe calea cea buna.
    Daca dl Duda s-ar fi uitat putin in urma si ar fi examinat exemplul notoriu ar efectului catastrofal pe care aderarea la UE l-a avut asupra agriculturii poloneze – superioara si cantitativ si calitativ agriculturii romanesti -, daca si-ar fi adus aminte ca adererea Poloniei s-a aflat, pur si simplu, la limita blocarii din pricina acestui subiect, ar fi inteles de ce satele romanesti se afla in situatia in care se afla si de ce nu trebuie sperat nimic, in acest domeniu, dinspre Bruxelles.

  2. J o h n s o n Says:

    Principele are un plan de atac al problemelor din agricultura.Asa si cum liberalii au unul f asemanator.este clar un lucru Statul trebuie sa se implice total in aceste proiecte.Agricultura ori o faci si-o faci bine,sa produca si sa puna pe picioare satul romanesc ori pleci acasa si-l lasi pe altul.E usor sa dai vina pe criza,pe seceta,pe mostenirea liberala…Nu sint bani ? Un exemplu ca sint bani dar ajung pe mana unor tzoape descaltate pana mai ieri care-au sarit direct in pantofi Jimmy Choo. cititi aici :

    http://www.gsp.ro/gsp-special/anchetele-gazetei/doua-firme-de-apartament-au-primit-600-000-de-euro-de-la-monica-iacob-ridzi-fara-licitatie-143039.html

  3. ALM Says:

    Nu mai inteleg nimic! Cred ca Principele abereaza: „refacerea sistemului de irigaţii şi a perdelelor de protectie”! A fost vreodata un sistem de irigatii in Romania? Pentru o productie de 16 milioane de tone de cereale (productia de varf a „Romaniei ceausiste”), cum bine spunea un coleg al nostru citand CFSN-Mafalda, canuta era suficienta! In 2007 productia a fost de 7,3 milioane de tone, in 2008 de cca 14 milioane de tone. In aceste conditii nici de canuta nu este nevoie. O cescuta sau un scuipat din cand in cand …

  4. Stefan Says:

    Roxana, iar in strada … http://www.rezistenta.net/2009/06/sanctizarea-vietii-publice-in-noile.html

  5. Franklin Says:

    Ideea e generoasa si binevenita, chiar daca pare putin cam mesianica. Oricum, demersul este original si salutar intr-o lume dominata de politicianism. Ma incanta accentul pus pe impaduriri, nu numai pe irigatii. Si nu numai pe perdelele de protectie ci si pe suprafete mari. Intr-adevar, mai intai e lipsa de apa si apoi lipsa retelelor de irigatii.

    As avea totusi vreo doua observatii: mai intai ca printul se refera la intervalul 1 Jun 31 August ca probabila perioada de seceta desi suntem deja in a doua jumatate din iunie iar vremea a fost exceptionala din toate punctele de vedere, cel putin pana acum. Apoi prognoza pesimista a unei productii de grau de numai 50% e o gluma buna. Secerisul a si inceput deja (in Dobrogea) iar recolta se anunta foarte buna. In orice caz, nimic nu o mai poate afecta atat de drastic, eroarea e evidenta si greu de explicat.
    In sfarsit parteneriatul cu Agrostar nu inseamna nimic din nici un punct de vedere, doar suspiciune de populism. Un sindicat al lucratorilor din agricultura, cel putin la noi, nu inseamna nimic, nu reprezinta pe nimeni. E chiar putin ridicol, nu faci revolutie cu „sindicatele” din agricultura.
    In sfarsit, nu in cele din urma, poate ca ar fi trebuit ca mesajul sa insiste mai mult asupra tinerilor. Rezolvarea problemei satului romanesc poate fi amorsata prin incurajarea tinerilor sa se stabileasca la sate, bineinteles, contra unui substantial sprijin material. Credeti-ma ca merita!

  6. Florian Says:

    Asa cum unii au zile de mers la sala, martea-i ziua mea de pesimism. D-aia merg si eu pe mana lui @Radu Portocala dar nu chiar pe de-a-ntregul ca martea-s doar pesimist, catastrofic sunt lunea. UE o avea ea supraproductie agricola si o fi pus gand rau tarilor din fostul „lagar socialist” (mama, ce nashpa suna), dar daca intr-adevar „se chinuie de 30 de ani sa distruga agricultura franceza, italiana, britanica, etc.”, inseamna ca agenturili imperialistilor americani s-au infiltrat in staff-ul UE si vor sa-i faca agricultura zob, ca sa ajunga sa cumpere barabule, cucuruz, curechi si alte alea din gradina unchiului Sam. Io cre’ ca Madame la France, Herr Deutschland, Nonna Italia si ceilalti membri ai Clubului Veteranilor isi pun talpi cu moderatie, doar ca sa n-o ia vreunu’ ‘nainte, iar pe puletzii din clasa de-ncepatori ii faulteaza la rupere.
    Si tot pesimismu-mi sopteste ca „programul national de urgenta” din discursul postat de Roxana e minunat (la asta nu ne-ntrece nimeni), dar pentru o tara normala. In patria nostra, unde multae silvae nu mai sunt, ca le-au ras smecherii, refacerea fondului forestier si a perdelelor de protectie ar fi doar o noua pleasca (salut, Toadere!) pentru alde Verestoy & Comp. La fel si cu refacerea sistemului de irigatii, tevile ar ajunge in gradinile taranilor care nu au apucat sa se doteze cu ocazia marii mangleli postdecembriste. Cat priveste energia electrica ieftina pentru tarani, la anu’ si la multi ani, ca mujicu’ n-are bani pentru spagi la barosani (v-am spart cu talentu’ lu’ mandea).
    Asa ca rezultatele programului vor fi sublime, dar… stiti voi.

  7. cristian Says:

    e o zbatere inutila… parerea mea:)

  8. Radu Mamii Says:

    Da, deci un program genial, propus de un candidat de vitza nobila, pesedista, dupa tata.
    Da, deci votez cu amindoua miinile, pacat ca n-am trei!

  9. Florian Says:

    @Franklin
    Incurajarea tinerilor sa se stabileasca la sate, ca sa ce? Asta-i mai trebuie agriculturii noastre total neperformante, cresterea populatiei care activeaza in acest sector. Auzeam zilele trecute la televizor ca, in tarile din Vestul Europei, cea mai mare pondere a personalului agricol in totalul populatiei active se inregistreaza in Franta si este de 7%.

  10. viermele_bolsevic Says:

    daca asteptati o dovada ca omu’ e aerian acuma ati primit’o … 🙂

  11. Roxana Iordache Says:

    @Radu Portocală. Nu trebuie sperat, dar trebuie luat banul de la UE, din moment ce eliberează fonduri pe proiecte agricole.

    @Johnson. Liberalii dacă au un proiect, ar fi trebuit să-l aplice cât au fost la guvernare. Şi l-au aplicat, de unde şi voturile din rural obţinute pe vremea lui Tăriceanu. Doar că una e să ai un proiect şi alta, o strategie. Dar ai dreptate. Şi partea proastă e că ţoapele-astea penale sunt lăsate să-şi facă de cap, şi nu doar că nu suportă consecinţele, ci şi pozează în moralistele neamului. Nişte numere de pe centură, parvenite, care dacă mai continuă aşa, vor pupa, la un moment dat, puşcăria. Fiindcă Băsescu sacrifică pe oricine pentru el. Şi ar da foarte bine electoral s-o bage pe Ridzi la răcoare, ar putea poza în imparţial. :mrgreen: Adriean a cotizat prea mult şi o mai face, că altfel i-ar fi fost drag lui Băsea să-l vadă în puşcărie. :mrgreen:

    @ALM. Sunteţi prea subtil.

    @Stefan. Vin să văd. Dar în stradă nu mai ies. Prefer luneta. :mrgreen:

    @Franklin. Şi ce-ai fi vrut să facă, să-i respingă, să spună, plecaţi de-aici, că nu fac parteneriat cu voi?! Referitor la recoltă, ar fi bine să fie cum zici, dar mă tem că n-ai dreptate. Nu confunda o zonă, cu o ţară.

    @Florian. Nu m-ar interesa, ba chiar ar fi normal să profite personal şi cei care şi-ar aduce o contribuţie majoră la reîmpădurire. Sau ţi-o fi dor de muncă patriotică? :mrgreen:

    @Radu Mamii. Foarte spiritual! O performanţă maximă pentru nivelul vostru. Felicitări!

    @Florian. Atunci să importăm roşii fără gust, în timp ce roşiile româneşti sunt cele mai bune. Nu? Şi vezi că te contrazici. Ori vrei UE şi atunci te conformezi, ori nu vrei şi atunci iei banul şi faci cum vrei tu. 🙂

    @cristian. Te înşeli, Principele e relaxat. 🙂

  12. viermele_bolsevic Says:

    aha …. principele are o minte relaxata .. 🙂

  13. viermele_bolsevic Says:

    idioato! … imi pot permite sa’ti intorc dragalaseniile? … liberalii au fost la guvernare, da’ cu 20% sustinere … ce program ai fi vrut sa’si aplice cu o asemenea sustinere? … 🙂

  14. Dinu Says:

    Roxana,

    aceste teme-proiecte, enuntate de Principele Radu, sunt de-o similitudine suspecta cu „dorintele” mele cele mai arzatoare. 🙂

    @
    Dle Portocala,
    cine spune ca Bruxelles-ul trebuie sa fie imperativ pentru noi, ca ar trebui sa fie un nou Mecca, un nou Ierusalim, pentru noi?

    Impadurirea masiva, renaturarea cursurilor de apa importante, infrastructura generala a tarii, ar trebui sa nu fie negociabile, sunt lucruri ata de urgente, de imperative, incat trebuiesc facute „ieri” si cu orice sacrificiu.
    Agricultura, in toate formele, dar mai ales cea „prietenoasa” cu mediul -iata, Palatul Buckingham si-a facut gradina de legume in cutea palatului- cresterea animaleor, etc., sunt deja, pentru romani, cutume, vechi de „o mie de ani”, mai puternice si infinit mai importante decat ceea ce vor cei de la Bruxelles in aceasta privinta.
    Este un punct de vedere.

    In genunchi nu exista viata decenta!

  15. Dinu Says:

    viermele_bolsevic,

    …doar atat puteti ???!!!

  16. Florian Says:

    @Roxana Iordache
    Multzam ca ma-nvrednicisi cu doua raspunsuri, dar primul esti sigura ca-i pentru mine? Nu de alta, dar nu pricep la care parte a comentariului meu se refera.
    Al doilea raspuns da, e pe faza si plin de miez si de seminte. Ai dreptate, vreau rosii romanesti din seminte rezistente la seceta produse la Fundulea, cultivate in sere amplasate pe terenuri impadurite, irigate cu pompe actionate de curent ieftin si aparate de perdele de protectie. Ce are programul de masuri din „Strategia pentru satul romanesc”, cu minunatele rosii de gradina pe care le cumpar din piata de la tanti Marioara, care pastreaza samantza de la un an la altul si uda gradina cu apa de la fantana?
    Cat priveste intrebare privitoare la viziunea mea despre agricultura, vreau UE dar nu refuz nici alte variante, bani sa iasa si samantza sa fie destula.

  17. Franklin Says:

    @Florian
    Problema satului romanesc si agricultura ca ramura economica sunt doua chestii independente. Eu m-am referit la „problema satului” dupa cum poti verifica. Depopularea satelor si pierderea identitatii nationale care, ca vrem sau nu vrem, isi are originea in mediul rural sunt probleme mai imporatanta decat productia agricola si nivelul de trai la tara. Nu toata lumea alearga cu limba scoasa dupa tuica, ciunga si motoare, stimate coleg.

    Dupa cum inteleg, ai vrea sa suiere vantul la tara si toata lumea sa dea buzna la oras, ca asa ai vazut tu in filme, actiunea e la oras. Asta se cheama mexicanizarea Romaniei adica toata lumea buzna la metropola, cu chirie, in ghetouri, la frecat menta, mangalul, centura sau studenti la „privata”, ca nu degeaba-i zice asa.

    Si daca tot ai dat Franta de exemplu, poate ai urmarit vreodata pe TV5 emisiunea concurs de cultura generala „Intrebari pentru campion”. Ai fi constatat, de exemplu, ca un brutar de la tara de la ei, din Franta, are cunostinte de cultuta generala extraordinare depasind cu mult guvernul si presedintia Romaniei laolalta, cu tot cu consilieri si vivandiere. Iar asta la ei e regula, nu exceptia. Oare de ce? Cati profesori, medici, artisti, liber profesionisti etc accepta sa traiasca la noi, la tara?
    Florian, sunt lucruri mult mai importante, in viata, in general, decat productia la hectar de masa furajera. Eu unul, daca s-ar putea, as dona bucuros in fiecare luna jumatate din salariul meu (si crede-ma ca n-ar fi deloc putin) numai daca ar fi posibil ca in Romania sa se asigure suprematia legii, sa existe si sa se respecte un sistem de valori corect in societate iar cei bogati sa aiba ceva mai multa decenta. Ti s-ar parea putin lucru?

  18. buddy Says:

    @ simpaticul ALM,
    Dupa ce mai desfiintat cu niste poze insirate despre autostrazi acum incerci sa iei in deridere si un plan general….
    Eu calatoresc aproape in fiecare an in Ro prin doua judete care sunt un fel de centru agricol dc. vrei : Olt si Braila…
    Dc. in Olt situatia e dramatica in J. Braila niste oameni cu dorinta de munca si cistig si-au cumparat propiile aspersoare si uda nene si productia ptr zona e multumitoare… dar ei au profitat de niste conditiii….
    acele conditii trebuie sa existe in toate judetele tarii si asta nu se realizeaza decit in baza unui plan.
    Candidatul Duda vine cu planul lui sau mai bine zis ne spune ce are in minte…. si asta e bine, incepem sa-l cunoastem mai bine , doar tre sa stim cum sa facem alegerea cind votam….
    Oricum tilcul povetii stimabilului ALM este interesant dar nu progresist…
    Numai bine tuturor.
    By the way, era interesat dc. Liberala il sustinea tot atit de pragmatic pe Duda cu un Tarita la conducerea PNL (vis si iar vis).

  19. tomegea Says:

    Nu pot să-l numesc „Principe”. Scuze. E de mirare câtă energie consumă ca să afirme lucruri care s-au mai spus. Degeaba. Ne-au plictisit pentru că realitatea crudă e alta: satul românesc zace-n incultură şi nepăsare. Şcoala şi educaţia nu mai prezintă interes. De aici lipsa de organizare, de aici aşteptarea ca alţii să-i rezolve necazurile. Capitalismul înseamnă iniţiativă şi curaj. De aceea ţăranul a ajuns bătaia de joc a politicianului şi cuca bătăii electorale cu mici, bere şi ce-o mai fi. Satul s-a prăbuşit în dizgraţia egoismului unei elite rămase fără tradiţie paşoptistă. Nu va fi nimic. (tomegea.wordpress.com)

  20. viermele_bolsevic Says:

    dinu,

    https://roxanaiordache.wordpress.com/2009/06/11/radu-al-romaniei-la-realitatea-tv-comentam-live-2/#comment-49199

    uite de la cine’am invatat .. 🙂

  21. Horia Cremene Says:

    Încă odată, toată admiraţia pentru felul în care Roxana Iordache ştie să fie o gazdă primitoare pentru părerile contrare, cu sau fără argumente, cu sau fără logică, cu sau fără bună credinţă.

    Despre Radu Duda am citit pe blogul Roxanei: „Va place sau nu, omul are un discurs coerent si un dialog foarte civilizat, pana la proba contrarie. Poate tocmai asta deranjaza; faptul ca nu se lasa angrenat in conversatia tip mahala. Stie sa pastreze distanta si chiar sa puna la punct jurnalisti rutinati in obraznicii.” O postare de bun simţ, verificabilă în toate emisiunile TV în care a apărut.

    Dar şi: „In 1990, cind Ion Iliescu a facut primele demersuri pentru adererea Romaniei la ceea ce era pe atunci Comunitatea Economica Europeana, prima conditie care i s-a pus la Bruxelles a fost incetarea treptata a productiei agricole romanesti”. Minciună de la cap la coadă. Afirmaţie gratuită, nesusţinută de vre-un document, memorandum, etc.

    Fără să insist, mai adaug doar că acum zece minute la radio vorbeau Tr. Băsescu şi Ilie Sârbu, tocmai despre seceta care ne paşte, necesarul de irigaţii şi de împăduriri care, se pare că sunt subiecte serioase şi de actualitate, nu născociri cum se insinuează.

    Iar ca simpatizant al demersului Principelui Radu Duda nu pot decât să urmăresc cu seriozitate eventualele argumente în susţinerea acuzaţiilor, criticilor sau pur şi simplu a denigrărilor. Până acuma nu văd argumente, ci doar răutăţi. Şi mă întreb ce caracter poate avea acela care comentează răutăcios Crezul lui Radu Duda: „Le doresc românilor, începând cu decembrie 2009, să nu trebuiască să îşi mai ascundă paşaportul, de ruşine. Respect şi lege în ţară, demnitate şi mândrie în afară. Capul sus în lume. Aceasta va fi România!”

    Oricum acesta este singurul blog pe care îl citesc cu regularitate şi în care postez (e adevărat, foarte rar). Desigur şi princeradublog.

    PS
    Şi încă ceva: dacă persoana Principelui este atât de insignifiantă (actoraş rămas fără rol), nu este cam mare atenţia cu care este tratat de comentatori cu pretenţii?… Nu-mi permit să fiu ironic, chiar aş dori sincer să ştiu, dacă se poate, care este mobilul care îi mână-n luptă pe cei câţiva înverşunaţi de pe acest blog?

  22. ALM Says:

    @ buddy (marţi 16 iunie 2009 la 2:31:39 pm)

    Prietene, esti infestat de propaganda capitalista! :mrgreen:
    Unde nu merge ceva, gata cu puturosii! Daca merge, ia-n te uita ce oameni cu dorinta de munca …

    Gazda noastra a spus ceva in genul: cu o floare nu se face primavara. Cine a bagat bani in aspersoare pentru cultura mare afara de israelieni? Si-au luat aspersoare cei care au gradini de zarzavaturi. Ca banii sunt pe sponci. Candidatul Duda face si el ceva campanie fiindca, daca ajunge la Cotroceni, nici macar o butelie de aragaz nu va putea repartiza. Nu el e cu banii si, daca se vor obtine bani, ei vor fi dijmuiti de te va prinde mirarea: vor veni bani pentru o pompa de 3mc/sec si vor primi o stropitoare de mana! O sa-ti povestesc odata cum e cu banii astia ieuropeni si cati stau ca purceii la tâtele scoafei sa-i suga cand apar.

    Imi zici mie ca nu sunt progresist cand sunt prototipul optimistului incurabil? Toata lumea zice ca mai rau nu se poate si eu zic BA DA!

  23. Roxana Iordache Says:

    @Dinu. 🙂 Da. Superb! Dar ştie şi domnul Radu Portocală foarte bine toate astea, a vrut doar să fie un pic maliţios cu omonimul domniei sale de la Palatul Elisabeta. Oricum, acum a fost un dulce faţă de primele comentarii. 🙂

    @Florian. Păi n-ai zis tu de oligarhul Verestoy, care a devenit bun după ce l-a împrumutat pe câinele Vasile Blaga, pentru casă?! :mrgreen:

    Iar chestia cu tanti Marioara deloc nu ţine. Şi ei au început să pună tot seminţe nemţeşti, din alea fără gust. :mrgreen:

    Oricum ştii de cine-mi aminteşti tu acum? Am revăzut un căţel, ditamai animalul, o superbitate, pe care nu-l mai văzusem personal de când era cât palma. Şi am tot vorbit cu el, vrăjeala mea cu animăluţele, că tare mult voiam să-l mângîi şi să-l pup pe fruntiţă. Şi l-am citit imediat, ar fi venit la mine, dar îşi reprima pornirea, pentru că nu voia să recunoască. Aşa şi cu tine, în raport cu Principele. Acum, nu sări în sus! Ştii cât ţin la căţei, sunt mai deştepţi decât oamenii. 🙂

    @Franklin. Revitalizarea satului românesc şi agricultura sunt legate, şi la fel de importante. Apropo de donaţie, bagă jumatea aia de salariu la campania Principelui. 😉

    @buddy. Adevăratele înfrângeri/Sunt renunţările la vis. 🙂

    @tomegea. Dacă vrei poţi. :mrgreen: Au mai fost unii care nici Principelui Philip al Regatului Unit n-au vrut să-i spună Principe şi asta nu i-a luat nimic din titlu. 🙂

    @Horia Cremene. Mulţumesc. Dar nu prea mai sunt înverşunaţi. Pentru că sunt inteligenţi. 🙂

  24. buddy Says:

    @ stimabilul ALM
    Binenteles ca se poate…
    Tot raul spre bine….
    Eu vreau sa zic ca in jurul Brailei s-au gasit oameni care au cumparat citeva aspersoare si uda nene folosind statiile de pompare comuniste, binenteles reparate si unse…
    Sunt aspersoare de tip american lungi de 100m selfproppeled , dar sa sti ca are paznici sa le pazeasca zi si noapte tot anul… si aici ajungem la coloratii nosti care le-au stricat de citeva ori mai in trecut , dar dupa ce s-au fript nu se mai ating de ele…
    Povestea cu banii ieuro este cam aceeasi si pe aici… cel putin 25-40% se duce pe studiu enviro si pe alte tipuri de consultanta, inainte de a ajunge acolo unde trebuie…
    asta e capitalismul… aranjamentele astea au si parti bune, poate le sti poate nu….

  25. renata Says:

    Da… recunosc!
    E un altfel de discurs.
    Poate n-aş fi scris aici o silabă, dacă n-aş fi văzut duminica trecută, cu propriii ochi, enorme câmpuri goale.
    Iar când am văzut primul lan de grâu, m-am repezit să-l fotografiez.
    Ca şi cum aş vrea să păstrez o dovadă incontestabilă a pâinii viitoare, despre care deja ştiu ce ni se va spune: că n-o avem!

  26. Florian Says:

    @Roxana Iordache
    Habar n-ai tu ce rosii faine are tanti Marioara, am spus-o pe bune. Gustul lor imi redesteapta amintiri din gradina bunicii, unde culegeam usurel rosia de pe vrej, miroseam cu nesat parfumul coditei rupte si muscam din rodul cules ca din sanul unei fecioare (da’ pe vremea aia nu stiam chestia asta, muscam ca dintr-o rosie buna si-atat).
    Sunt tare nemultumit ca nu ti-ai spus parerea despre raspunsul la intrebarea (nu „intrebare”, cum am scris din zapaceala) pe care mi-ai pus-o, despre preferintele mele agricole. Cred ca am inteles corect intrebarea si ti-am raspuns exagerat de sincer. Meritam niste aplauze macar peste ochi, nu crezi? Te iert insa, faptul ca m-ai intuit corect si ca asociezi persoana mea unei superbitati, fie ea si canina, ma face sa fiu milostiv pret de-un ceas.

  27. ALM Says:

    @ buddy (marţi 16 iunie 2009 la 3:56:50 pm)

    Scuze prietene pentru „delay”, dar mai am din cand in cand si ceva treaba (de mirare, nu?).

    La viata mea am vazut ceva „stropitori” autopropulsate, inclusiv pe cele despre care vorbesti, dar pe alea le-am vazut doar pe la jurnale de actualitati. Au cateva probleme: trebuie sa existe ferme, au nevoie de apa, au nevoie de benzi de rulare si de energie. Pe langa Braila cred ca aceste conditii sunt indeplinite. Dar in mijlocul Baraganului? Pana la urma, solutia cu canale de irigatii si statii de pompare era buna, inclusiv pentru suprafetele faramitate. De asta spunea Radu Duda ca ar trebui refacute sistemele de irigatii. Dupa parerea mea, pomparea ar trebui sa fie gratuita pentru agricultori, ca oricum statul isi ia partea. Acum, acolo unde mai sunt urme de irigatii, firmele care le exploateaza cer banii inainte, ca la stabilimentele cu felinar rosu. Bietul agricultor este singur in fata tuturor: a prestatorilor de servicii, a statului, a Naturii. Toti se aleg cu foloase si numai el cu ponoase …

  28. buddy Says:

    @Stimabilul ALM
    Orice se face cu munca, truda, etc…
    Sti care e secretul astora in America, au atitea de facut ca nu-si vad capu… nu au timp si atuncea de mai bine de 150 de ani ei cind fac ceva isi bat capul sa-l faca bine si fara prea multa truda, asa ca acum anumite lucruri care in Ro. iau truda multa, aici se fac repede usor si simplu…
    Te rog sa intelegi ce vreu sa spun….
    Iti dau cel mai simplu exemplu, praful din aerul din Ro.
    Problema a fost cindva si aici, poate iti mai aduci aminte de filmele cu cowboys din copilarie unde singura ulita a unei asezari era prafuita de te inecai doar uitindu-te la film….
    S-a rezolvat f simplu si se urmareste incontinu.
    Cu stima stimabile….
    Si te rog las-o mai moale cu lupta de clasa…e utopie prosteasca.

  29. ALM Says:

    @ buddy (marţi 16 iunie 2009 la 5:37:52 pm)

    M-ai omorat prietene! Pai n-ai inteles nimic: praful din aerul din Ro se transforma in EuRo! Business 100%! Sapi si asfaltezi intr-una, deschizi santiere pe care le lasi de izbeliste, cand construiesti o casa strici un cartier sau, abea dupa ce e gata incepi sa aduci utilitatile. Da’ nu ca la voi, intai betonezi si asfaltezi un drum, pe care apoi il spargi ritmic pentru fiecare utilitate, lasand pentru un viitor incert canalizarea! Cine face si desface are tot mereu ce face! Si ca sa nu crezi ca aberez, din „asfaltari” d-astea iti poti permite sa iei copilului o jucarie. De exemplu un Bugatti Veyron …

    Lupta de clasa? Hmm … adica si tu crezi ca mamaliga nu explodeaza? Consoleaza-te, nici eu!

    Reciproca prietene …

  30. buddy Says:

    @Stimabilul ALM,
    Te rog frumos nu te supara, ti-am pus o intrebare simpla si banuiam c-o sa sari la asfaltari,etc….
    Nu asta e raspunsul la reducerea prafului in Ro…..
    mai gindeste-te…
    e simplu si la indemina si creaza joburi…si nu numai….
    dc. nu sti ia-ti un consultant din vest ca MERITA….
    Mamaliga e buna doar asortata cu fineturi…. mai zilele trecute am mincat-o cu ciulama de ciuperci…

  31. Franklin Says:

    @Roxana
    1. Pledoaria mea viza viata la tara pentru cei care nu sunt legati neaparat de oras. Poti locui mai bine la tara decat la bloc, poti crea, gandi, analiza si filozofa mai bine la tara decat la oras, impactul de mediu, pentru orice activitate este mai mic decat la oras (mai e inca loc!). Acum, dar mai ales in anii ce vor urma (totusi) vom putea trimite lucrarile (creatiile) noastre online, nu vom fi nevoiti sa mergem la serviciu doar pentru a ponta (nici o aluzie), fie ca e vorba de proiecte, expertize, rapoarte, explicatii, dispozitii etc. Asta facem oricum pe e-mail si azi.
    2. Orasul romanesc nu e un oras ca toate orasele europene. Mai degraba e un sat imens, dar fara reguli comportamentale pentru locuitori. In orice sat ele exista, genetic, in constiinta locuitorilor. Desigur ca la oras, lipsa lor ar fi putut fi lesne suplinita de aplicarea legii dar, evident, nu prea e cazul.
    3. Chestia cu salariul era o figura de stil. As da, totusi si mai mult decat junmatate pentru ceea ce afirmam ca merita sa dau. Nu conteaza valoarea absoluta a donatiei ci procentul din venitul tau de care esti dispus sa te lipsesti, e doar un mod de a spune ca merita sa te implici in social. Merci, totusi pentru sugestie, ma gandisem si eu, oricum donez, oricum donam si voi dona. Dar eu nu sunt decat o celula din sistem. Printul, mai exact, cauza printului, chiar merita!

  32. Florian Says:

    @Franklin
    Nu sustin depopularea satelor, fenomen care nu s-a produs de altminteri nici in tarile din Vest. Acolo insa, scaderea populatiei ocupate in agricultura, determinata de tehnologizare, a fost acompaniata de dezvoltarea in zona rurala a unor microintreprinderi de prelucrare a productiei agricole sau cu diferite alte profiluri. La noi insa, industrializarea de tip sovietic, bazata pe mamuti ridicati in zonele orasenesti sau preorasenesti, a dus la exodul taranilor catre zonele urbane. Falimentul postdecembrist al acestui model industrial ar fi trebuit sa fie semnalul trecerii catre o economie de tip occidental, dar asta ar fi insemnat in primul rand ca agricultura sa devina performanta si sa asigure productii relativ stabile, tributare in mica masura capriciilor naturii si capabile sa ofere perspective solide de dezvoltare a unei retele de microintreprinderi rurale. Dupa cum stii, toate acestea nu s-au intamplat. Agricultura este la pamant, prelucrarea productiei agricole in mediul rural e la piciorul broastei, satul romanesc este in agonie.
    De-asta intrebam ce sa caute tinerii la tara. In agricultura nu-i nevoie de ei, si-asa gradul de ocupare este mare din cauza tehnologiilor inapoiate, alte domenii de activitate nu exista si nici nu ar putea fi sustinute de o agricultura cu productii slabe si fluctuante. Ce sa faca tinerii la sat, sa puna umarul la „pastrarea identitatii nationale” cu matele chioraind?
    Iar la chestia cu donarea unei jumatati de salariu m-ai pierdut, colega. Eu racnesc toata ziulica, precum muezinul in minaret la ora rugaciunii, ca nu-mi ajung banii pentru Jack Daniel’s. Am bani de dat, am datorii la stat, de la mine s-a inspirat Smiley cu cantecul ala.

  33. Franklin Says:

    @Florian
    Daca-mi permiti, treci pe o bere buna si neaparat proaspata. „B”urile in ea vor intarzia neuropatia, iar pentru ficat, toata lumea stie ca berea e cea mai buna. Alte pericole nu exista daca, bineinteles, te suporta catelul! Crede-ma eu beau berea cu aplomb, desi nu-mi place. Cu alcoolul din ea, insa… e alta poveste. Despre bani, ce sa mai vorbim, nimeni nu-i are. Paradoxal, cei care au mai putini vorbesc mai mult despre ei, iar cei care au ceva …. sssst! De-aia noi vorbim de bani!

  34. Florian Says:

    @Franklin
    Atata v-am impuiat capul cu uischianele si vodcaroaiele mele, incat unii au ajuns probabil sa-mi ia glumele in serios. Eu cu senora Tequila ma intretin, o spun sa afle toata lumea.
    Berea o fi ea buna, dar problema drumurilor ma omoara.

  35. Cezar Pesclevei Says:

    „Priviţi satul românesc drept un mod de viaţă (…)”

    Superb!

  36. Roxana Iordache Says:

    @buddy. Consultanţa e necesară şi face toţi banii.

    @renata. Mă bucur că ai scris, dar e trist că este aşa. Ştiu. 😐

    @Florian. 🙂 Ştiu că mai există şi tanti Marioare. Dar serios, ţăranii iau şi ei seminţe din alea care dau roşii fără gust, fiindcă sunt mai rezistente. Mie îmi plac roşiile oricum, dar ştiu despre ce vorbeşti, că din grădina bunicului plecam cu punga plină prin curte şi le mâncam exact ca pe fructe. De atunci am rămas cu plăcerea pentru roşii. Şi când te gândeşti că era o grădină lăsată nemuncită şi pe care bunicul meu a muncit-o, acolo unde stăteam când eram eu mică de tot. Noroc că pentru asta nu le cereau alor mei chirie, iar roadele grădinii erau doar ale noastre. Vezi ce mi-ai făcut, nesuferitule? 🙂 Sincer îmi vine să plâng pentru ce putea fi ţara asta dacă n-ar fi venit pacostea peste noi. 😐

    @ALM. Cel puţin o vreme, gratuite sau subvenţionate, cum spune Radu.

    @buddy, @ALM. Sunteţi simpatici. 🙂

    @Franklin. Ştiu. Mulţumesc mult. N-aş fi zis de cotizaţie dacă nu constatam că ai şi simţul umorului. 🙂

    @Florian. Bre, acum serios, de reabilitarea satului românesc depinde în bună măsură renaşterea şi relansarea României. Şi nu o spun în sens paseist. Ci în sensul că acolo încă se păstrează tradiţiile, iar acest fapt minunat trebuie corelat cu modernizarea modului de viaţă (apă curentă, canalizare, în general – infrastructură, industrie rurală, agro şi eco-turism, tot felul de minunăţii şi de posibilităţi în ţara asta frumoasă şi atât de dăruită de Dumnezeu. Plus internet. 🙂 ).

    Tequila îl cheamă pe cuţu tău? 🙂

    @Cezar Pesclevei. Într-adevăr. Şi acolo la voi, chiar este! Bravo vouă!

  37. Florian Says:

    @Roxana Iordache
    Pai in tabloul ala de-l zugravisi picteaza-mi si mie o vilisoara, da’ sa aiba un strat de flori in fata si-un butuc pe rod in spate, ca ma starnisi sa pun umarul la pastrarea identitatii nationale.
    Tequila e gonflabila pentru ocazii speciale, iar p’aia de toate zilele o cheama Saniuta. Le-am luat numele dintr-o fila rupta din cartea de telefon, dar cand m-am trezit am vazut ca de fapt era nota de plata pe care-mi cazuse capul.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: