
Foto: Sandi Piekalski
Din păcate, mitul Coposu a fost transformat într-o abstracţiune fără legătură cu omul care era, un om fermecător, cu totul excepţional prin naturaleţea cu care obişnuia să pună în acord cuvântul cu fapta, principiile cu acţiunea, doctrina cu viaţa. Pentru el, democraţia creştină era un mod de viaţă. Seniorul ne-a demonstrat că se poate să rămâi nealterat în faţa abjecţiei calomnioase şi să-ţi impui dreptatea prin simplul fapt că, orice s-ar întâmpla, nu încetezi să crezi în ea şi să o slujeşti în ciuda tuturor obstacolelor.
Creştin genuin, Corneliu Coposu credea cu tărie în puterea binelui ca forţă dumnezeiască eternă şi învingătoare asupra răului efemer. Această credinţă cred că i-a dat puterea să se impună ca statură politică şi morală cu valoare de reper naţional. El ne-a demonstrat că e posibil ca în România cea devastată de comunism şi macerată de corupţia postcomunistă să rămâi fidel convingerii că morala şi politica sunt compatibile, mai mult, că politica adevărată e cea fundamentată pe principii morale. Seniorul a făcut această dovadă prin forţa propriului exemplu de om incoruptibil, care nu tranzacţionează principiile.
Refuzul compromisului – compromis în sensul de abdicare de la credinţa în principii şi valori – nu era însă la el o atitudine defensivă, o simplă baricadă în faţa ispitelor compromiţătoare, ci o atitudine continuu afirmativă, o pledoarie vie pentru viabilitatea valorilor morale în politică. Lupta lui cu răul (post)comunist, şi cu relele vieţii politice şi sociale era dezarmantă tocmai prin acest spirit afirmativ, prin tenacitatea credinţei în dreptate şi adevăr, şi prin convingerea imperturbabilă că dreptatea şi adevărul se vor impune ca principii de (auto)guvernare a societăţii româneşti. Credea cu tărie că România va ajunge să-şi câştige locul în comunitatea internaţională. Şi a acţionat mereu în acest sens.
Obişnuim să-l lăudăm postum – cu acelaşi exces de zel cu care a fost denigrat cât se afla printre noi. Îl tratăm ca pe o piesă muzeală pe care o admiri din când în când, apoi te întorci acasă şi uiţi de ea. Corneliu Coposu a făcut şi greşeli, cu atât mai dramatice cu cât, fiind conştient de ele, nu le putea evita, pe fondul unei lupte contracronometru cu moartea. A promovat, de aceea, unele persoane care, încă de pe atunci, nu se dovedeau la înălţimea misiunii care le revenea.
Avea, însă, atât de multe de administrat, pe fondul unei boli cumplite, cu care se lupta bărbăteşte, ca să-şi prelungească viaţa pentru noi, ceilalţi, care aşteptam totul de la el, ştiind că nu are timp să construiască o strategie a resurselor umane pe măsura aspiraţiilor şi nici resursele materiale necesare pentru angajarea de profesionişti în materie. Se lovea, de altfel, de un zid printre colegi, când era vorba să promoveze competenţe din zona civică.
Am fost direct implicată, deci ştiu cât de mult a vrut să-l aducă pe George Şerban – principalul autor al Proclamaţiei de la Timişoara - secretar general al PNŢCD, încă din 1992. A supus propunerea spre dezbatere în conducerea partidului şi a fost respinsă vehement, atât de seniori, cât şi de “linia de mijloc”. Nici chiar juniorii de atunci (acum, majoritatea lor, în patru zări) nu erau cu toţii de acord. Şi atunci, nu a insistat, îmi amintesc umorul amar cu care mi-a spus că reticenţa e mult prea mare şi cvasigenerală, ceea ce constatasem deja din discuţiile cu ţărăniştii.
Într-un viespar de vanităţi prea omeneşti şi mult prea româneşti ca să le poată disciplina altfel decât mascându-le în lumina personalităţii sale, greşeala lui majoră a fost aceea că, fiind o personalitate dintre cele care apar în momente de graţie ale istoriei, nu a putut să prevină imensul gol lăsat în urma sa. El nu şi-a pregătit succesiunea sub forma unei echipe care să-i perpetueze modelul în acţiunea politică, în condiţiile în care PNŢCD şi CDR erau identificate cu el, Corneliu Coposu. Din păcate, nu şi identice.
miercuri 20 mai 2009 la 1:36:32 pm
Ar fi fost ok daca in incercarea ta de a-l omagia pe Coposu, n-ai fi insistat atât de mult pe propriati faptura.
E pacat sa te folosesti de numele unui om atat de mare, ca sa-ti scoti in evidenta anumite “calitati” (stiute numai de tine).
Comparatia si asimilarea numelui tau alaturi de cel al lui Coposu denota o crasa lipsa de bun simt.
miercuri 20 mai 2009 la 1:45:02 pm
Fac parte din viaţa lui Corneliu Coposu şi el, din viaţa mea. Şi asta contează. Frustrările unora ca tine n-au importanţă.
miercuri 20 mai 2009 la 1:50:59 pm
Rox,felicitari pentru postarea cu ziua de nastere a SENIORULUI POLITICII ROMANESTI!
AVEM NEVOIE DE EL! DUMNEZEU SA-L ODIHNEASCA!
miercuri 20 mai 2009 la 2:13:36 pm
e pacat cand nu mai avem repere !
ratiu, coposu, tutea, cioran !
si multi alti romani !
miercuri 20 mai 2009 la 2:15:54 pm
plus ca azi e acea zi a alegerilor ramasa drept “duminica orbului” !
in sens peiorativ, spre trista amintire !
am scris ceva pe blog ca nu putea trece ziua fara sa pomenesc !
fost-am intre Ilici si Base catre ce vom merge ?
batem pasul pe loc, inca 5 ani sau privim spre viitor, cu speranta catre un Prezidentiabil european ?
miercuri 20 mai 2009 la 2:54:44 pm
Odihnească-se în pace.
În altă ordine de idei rog “Duditza regală” să-mi răspundă (pentru că se califică): Tendenţioşii fără argumente or fi toţi anonimi? Am mai văzut o mostră ieri.
Aş cere şi folosirea “ţ”-ului în locul “tz”-ului dacă tot suntem tendenţioşi.
miercuri 20 mai 2009 la 3:04:49 pm
@octavpelin. Dumnezeu să-l odihnească!
@PATRICKdan. Da, dar n-a fost inspirată comparaţia, pentru că, dimpotrivă, Duminica Orbului e sărbătoarea celui pe care Mântuitorul îl face să vadă.
P.S. Am vrut să postez un mesaj la tine, dar setarea e prohibitivă.
miercuri 20 mai 2009 la 3:15:09 pm
Nu voi inceta sa repet ca radacinile raului nu trebuie cautate in Ceausescu, Iliescu sau in Basescu ci in cei 98% dintre romani care, desi nu au votat ATUNCI cu Ion Ratiu, o regreta probabil ACUM, insa fara cainta purificatoare atat de necesara.
O tara cu un caracter de 2% arata precum o vedem cu totii.
miercuri 20 mai 2009 la 3:17:11 pm
Salutare Roxana
!
Interesant blog.Il urmaresc de ceva timp si m-am gandit ca poate ai dori sa facem schimb de bannere. Ce zici ?
Lasa-mi un comentariu pe blog sau add la id-ul jitaru_g
O zi faina in continuare !
http://jitarumugurel.wordpress.com
miercuri 20 mai 2009 la 3:29:34 pm
[...] “Din păcate, mitul Coposu a fost transformat într-o abstracţiune fără legătură cu omul care er…” … ne aminteşte Roxana Iordache pe blogul său. [...]
miercuri 20 mai 2009 la 3:43:13 pm
@ duditza regala: Nu stiu cine se ascunde dupa acest “nume” dar am impresia că face parte dintre cei care îl “apreciază” pe Corneliu Coposu numai acum cand nu mai este in viata. La fel au procedat si: Ion Iliescu, Petre Roman, Alexandru Bârlădeanu şi mulţi alţii. Roxana Iordache are cu ce să se mândrească. A stat în preajma Seniorului atunci când foarte mulţi îl
“demonizau”.
miercuri 20 mai 2009 la 4:24:49 pm
http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/851719/Corneliu-Coposu-mi-a-pus-conditia-sa-nu-urasc/
miercuri 20 mai 2009 la 4:29:54 pm
miercuri 20 mai 2009 la 4:33:26 pm
Era vorba aia inainte:unde esti tu Tepes Doamne.Acum am putea spune si:unde esti tu Coposule Doamne,ai plecat si ne-ai lasat cu astia pe capul nostru.
miercuri 20 mai 2009 la 4:49:39 pm
Numai ingeri vad in filmul asta:
miercuri 20 mai 2009 la 4:49:55 pm
miercuri 20 mai 2009 la 4:50:16 pm
Voi nu?
miercuri 20 mai 2009 la 4:58:07 pm
Duditza, interpretarea ta denota o crasa lipsa de bun simt. Roxana e pe blogul ei. Si vorbeste in PRIMUL rind despre trairile ei proprii. Astazi ele sint ele sint legate de imaginea unei icoane romanesti, Coposu. Tu? Tu doar cerseti atentie. Si iata ca ai primit-o.
M-am intrebat adesea ce ar fi fost Romania astazi daca Ratiu era ales si nu Iliescu……..stiu doar un singur lucru SIGUR: eu nu mai plecam din tara.
miercuri 20 mai 2009 la 5:02:15 pm
@Petru Avram. Postează ca să i se dea importanţă. Ai dreptate cu tz.
@Franklin. Au fost 85% care l-au votat pe Ion Iliescu. La Parlament, FSN a ieşit cu aproape 70%. După cum vezi, proporţiile se cam păstrează.
@jitarumugurel. Bun venit! În blogroll. După cum poţi constata, bannere nu obişnuiesc.
@Ion Beuca. Mulţumesc, Ioane! Sub acel nick se ascunde o lighioană, care foloseşte multe pseudonime. Probabil că nici n-are altă meserie. Decât abjecţia.
@Basea trage la Masea. Mulţumesc mult pentru link! Dragul de nea Costică!
@mihai. Vezi, că au mai văzut unii arhangheli.
miercuri 20 mai 2009 la 5:05:06 pm
@ mihai 4 (miercuri 20 mai 2009 la 4:49:39 pm)
Ingeri? Eu vad doar niste martiri, pacaliti de minciunile occidentului, care si-au sacrificat viata pentru o cauza … vânduta! Poate, intr-un moment in care luciditatea va invinge patima, vom putea analiza la rece cauzele care au dus la sacrificii inutile, jocul politic la o ruleta masluita …
miercuri 20 mai 2009 la 5:08:21 pm
@ALM. Sigur, Vestul e de vină, nu Moscova şi în nici un caz noi, cu opţiunile noastre greşite. E o abordare emoţională.
miercuri 20 mai 2009 la 5:09:36 pm
@mihai. Revin la ce-ai scris. Coposu obişnuia să-l citeze pe Maniu: politica se face cu oameni, nu cu îngeri. Tot ce are pretenţia că excede umanul e nefast în politică.
miercuri 20 mai 2009 la 5:10:37 pm
Corneliu copos n-a facut nimic pt România!
Nu sariti pe mine pt ca am dreptate. S-a opus regimului comunist dupa razboi, s-a opus regimului comunist dupa revolutie dar toate eforturile sale n-au dus la nimic. Absolut nimic.
Coposu trebuie considerat erou pt constiinta si caracterul sau, strict personal, insa pt România n-a reusit sa faca nimic. Nu e vina lui. E vina celor care nu l-au inteles si care acum se lauda ca fac parte din viata lui.
Asa ca, daca maine mi-as da foc in Piata Universitatii strigand “jos comunismul” probabil as fi inmormantat la Belu , vor scrie ziarele 2-3 zile despre “nebunul” care si-a dat foc si cam atât. Nimic nu se schimba, nici in politica României nici in cea europeana si nici in cea mondiala.
Asa ca, tot respectul pt Coposu dar pt România, n-a facut nimic. Si-a irosit doar viata incercând sa deschida ochii românilor. Iar romanii, ca de obicei, aveau ochii inchisi, urechile infundate si gura astupata.
miercuri 20 mai 2009 la 5:12:49 pm
@Roxana
Dumnezeu sa-l odihneasca. N-am mai vazut poza asta cu tine alaturi de el. Tu, draguta si emotionata. El pare ca te protejeaza. Va uitati la un medalion?
miercuri 20 mai 2009 la 5:13:33 pm
@Tuturor. Ignoraţi lighioana! I-am dat drumul doar ca să-i constataţi nivelul. Cei care nu-l cunosc deja pe KK.
@Lilick. Iarăşi te-a trimis la spam! Era la festivitatea de după decernarea Legiunii de Onoare.
miercuri 20 mai 2009 la 5:48:06 pm
@ Roxana Iordache (miercuri 20 mai 2009 la 5:08:21 pm)
Stimata Roxana, in cazul acestor martiri, VESTUL E DE VINA! Moscova a primit drepturi depline de la Aliati asupra Romaniei! In Bucuresti, “Comisia Aliata pentru controlul respectarii conditiilor de armistitiu” facea chiolhane cot la cot cu comisarii sovietici care puneau bazele Securitatii Poporului! Sa va dau cateva nume din conducerea acestei odioase institutii (incepand cu anul 1945):
Bondarenco Pantelei-Pantiusha, Grumberg Boris, Nikolschi Alexandru, Mazurov Vladimir, Cacica Sasha, Schlesinger Paul, Blaukenstein Magdalena, Bichel Ivan, Misha Protopopov, Garabedian, Tokatlian, Hofsepian, Bercovici, Ijac Adalbert, Szabo Eugen, Maximenco Feodor, Misha Petruc, Gribici Vladimir, Gonciaruc Piotr, Hollinger Isidor, Hirsh Tiberiu, Friedlender Eugen, Farkash Nandor, Bucicov Mira, Kohner Adolf, Ebner Silvia, Birtash Ianosh, Aranycs Pavel, Grigore Naum, Kovacs Pius, Dullberger Mishu, Aritonovici Samy, Matusevici Nathan, Fischer Simon si pot continua cu mai multe zeci de nume.
Vedeti in pomelnicul de mai sus romani care au avut “optiuni gresite”? Poate va referiti la militarii in termen, transferati de la Jandarmerie la trupele de interventii ale Securitatii Poporului (care popor?)? Ce “optiuni” puteau avea niste militari in termen, care abea intelegeau ordinele primite in ruseste, idish sau maghiara? Pana si termenul folosit pentru acei luptatori nu era folosit uzual in limba romana, dar este extrem de uzitat in limba rusa: BANDITI! Noi le ziceam contrarevolutionari si uneori talhari (cand coborau dupa alimente si haine). Va veni si vremea adevarului …
miercuri 20 mai 2009 la 5:57:31 pm
Rox, tot se mai zbate K sa intre la tine? Dupa atita amar de timp?
…ramine nebagat in seama …….si este disperat ca vaduveste O LUME INTREAGA de roadele “inteligentei” lui….. HAHAHAHAAAAA………………….
Disperare mare….
…ar trebui sa publici si tu harta cum a facut celalalt blogger care a publicat locul geografic exact de unde era hartuit.
miercuri 20 mai 2009 la 6:00:39 pm
Coposu a fost inca o sansa ratata de romani.
Romanii au preferat sa contiue sa fie bataia de joc a bolsheviciilor si hotilor.
Poate ca asta le e menirea.Nu merita astfel de oameni.
miercuri 20 mai 2009 la 6:01:19 pm
Uitasem sa spun: alt motiv sa te invidiez!
-ai cunsocut personal pe Coposu! of, of…….
miercuri 20 mai 2009 la 6:27:33 pm
Dumnezeu sa-l odihneasca.
@Roxana “El ne-a demonstrat că e posibil ca în România … să rămâi fidel convingerii că morala şi politica sunt compatibile, mai mult, că politica adevărată e cea fundamentată pe principii morale.
Si de ce epigonii se ocupa numai de oameni si de principii si valori nu se intereseaza nimeni.
Tu ce faci? Te ocupi de Basescu si ii faci campanie, negativa dar tot campanie se numeste.
Nu ar fi mai bine sa ne ocupam de masuri si de principii si sa judecam actiunile politicienilor si nu persoanele?
Atunci ai vedea ca demagogia si marketingul de imagine nu ar mai avea eficienta. Daca la fiecare lauda adusa politcienilor, ne-am pune intrebarea “ce-a facut de-i asa de grozav”.
Acele orgolii si acea agresivitate anticomunista din PNTCD, era deliberat provocata de cei “infiltrati”, ca sa se poata spune despre PNTCD ca e un partid revansard, care cauta “samanta de scandal”, si “tara are nevoie de liniste”.
Daca PNTCD avea un regulament de conduita foarte sever si elimina pe cei care exagerau cu lupta anticomunista, probabil ca se curata de “intrusi”, dar asa i-a promovat la varf.
Modele umane nu sunt decat concretizarea principiilor.
Basescu e modelul uman al celui fara mama si fara tata, pentru care nu conteaza decat victoria, iar Seniorul era modelul pentru care metodele erau mai importante decat succesul.
Viata politica se poate relansa, daca reperele sunt clare si persoanele se aduna in jurul principiilor si se conduc pe baza lor.
miercuri 20 mai 2009 la 6:49:43 pm
Coposu nu a apucat, din pacate guvernarea CDR, daca ar fi facut-o poate eram astazi monarhie, caci el avea taria de a face mutari zdravene. A fost singura contrapondere pt Ilici, un om care vedea lucrurile hotarat in alb si negru, nu in cenusiul mediocritatii politicienilor nostrii.
miercuri 20 mai 2009 la 7:38:19 pm
Corneliu Coposu este simbolul democratiei in Romania si sufletul celei mai dureroase lupte pentru libertatea romanilor.A dedicat o viata pentru a privi dezamagit cum astazi,aceeasi socialisti au cele mai inalte pozitii in stat.
miercuri 20 mai 2009 la 7:38:55 pm
Maniu, Mihalache, Coposu!
Adevarati Barbati ai Neamului, Falnici Stejari ai Romaniei!
Ai Romaniei Mandre si Adevarate! Dumnezeu sa-I odihneasca!
Multumim Roxana!
miercuri 20 mai 2009 la 8:22:52 pm
Si in sfarsit o vad si eu mai bine pe ,,pitica”.Acum vreo luna o tot rugam pe L.:draga, da-mi si mie o idee ceva, cum arata fata asta din patratel,ce naiba.Ma facuse sa iau la puricat imaginile de la fundatia C.P. ca sa am parte intr-un final de 3 secunde cu imaginea ta si tot din profil.Adica tot nimic.E, si azi deschid computeru si am parte de o surpriza:te vad cum te rasfatai ca o adevarata pisica pe langa Senior. Of,ce vremuri! You are happy now Roxi,after so many years?Te vei mai angaja tu,la un nou ziar?Sfatul meu:dute din nou la R.L. bate cu pumnul in masa lu Bacanu si schimbai tu pe ei,nu ei pe tine.Go Forest, go.
miercuri 20 mai 2009 la 8:27:08 pm
miercuri 20 mai 2009 la 8:31:38 pm
miercuri 20 mai 2009 la 11:32:47 pm
@ Roxana
Nu cu @ALM trebuie sa te contrazici, care este depozitarul unor adevaruri amare si dureroase ale istoriei noastre.
Din pacate multi incearca sa treaca in uitare cele mai mari crime impotriva poporului roman, savarsite in momente care au marcat pentru totdeauna destinul acestui neam.
Daca 55 de ani cea care le-a inchis gura(la majoritatea pentru vesnicie!)a fost forta bruta si propaganda bolsevica , care s-a impus prin teroare si a mutilat constiinte, dupa ‘90 , din cauza aducerii la putere a urmasilor acestor criminali, actele de vitejie au fost minimalizate , persiflate si duse in derizoriu , astfel ca de abia acum a invins ” omul nou”, gen kk sau dudita.
miercuri 20 mai 2009 la 11:47:36 pm
Pilda Seniorului este acceptata de unii , asemenea si Institutiei Monarhice , doar dupa ce s-au convins, ca datorita schilodirii constiintelor celor care astazi au devenit o masa amorfa, usor de condus si manipulat, caractere ca cele amintite nu mai reprezinta un pericol pentru trezirea constiintelor.
Felul in care este amintita ziua aceasta in care , daca ar mai fi trait Corneliu Coposu ar fi implinit 95 de ani, vorbeste dureros despre eroarea si mizeria morala (si nu numai ) in care traim.
Tu esti si ramai fericita cu amintirea pe care numai intalnirea cu un asemenea titan moral al romanilor ti-o poate da (si-ti multumesc pentru poza aceasta care vorbeste mai mult decat o mie de pagini despre fericire), dar nu cred ca trebuie sa minimalizezi aspecte precum cel ivit in opinia lui ALM sau mihai 4.
In fond suntem pe ultimul peron al regretatului Paler , si directia pe care o luam acum ne poate distruge definitiv, sau ne poate inalta din nou in ochii lumii ca natiune de care au a se teme cei care nu o respecta.
joi 21 mai 2009 la 9:36:57 am
Sunt perfect de acord cu tine( ca pe vremuri
). Imi amintesc cu un gust amar excluderea Ancai Barbus Cernea.
joi 21 mai 2009 la 10:16:50 am
Felicitari pentru postare. Nu poti depune marturie in apararea unui om in tribunalul vremurilor decat daca l-ai cunoscut si poti lauda faptele sale.
joi 21 mai 2009 la 3:22:21 pm
Pentru asa numita “duditza regala”: Faptul ca Roxana este una dintre putinele persoane care (mai) comemoreaza sau amintesc figura ilustra a Seniorului, spune multe despre statura ei morala. Detaliul ca ea este mandra ca a avut sansa (un privilegiu as spune) de a colabora cu aceasta figura istorica este lesne de inteles. Nici eu nu si nici altcineva nu ar putea reactiona mai bine. A fost ocazie istorica ratata pentru Romania si, in plan uman desigur, o pierdere pentru Roxana si toti cei care l-au cunoscut (desigur ca ma refer la cei care l-au apreciat realmente, nu la lichele si profitori). Consider ca nostalgia Roxanei este perfect justificata si de bun simt, in fond Corneliu Coposu nu a fost un mandarin chinez a carei memorie sancrosancta devine un tabu si se cere a fi ferita de orice asocieri care ar putea s-o umanizeze.
Intr-o buna zi, sper din suflet ca si eu voi putea sa spun ca am avut onoarea s-o cunosc pe Roxana. In ce circumstante si de ce, prea putin va conta…
joi 21 mai 2009 la 4:40:34 pm
Incep sa te recunosc @Stefane !
Dupa postarea cu cititul , mi se parea ca nu e ceva in regula….
Pana si Cristian Preda a aruncat nada electorala in mijlocul valtorii pe care o reprezinta Seniorul in viata Romaniei post decembriste.
Scopurile insa sunt diferite si se observa usor unde-i facatura.
joi 21 mai 2009 la 5:37:27 pm
Maniu, Mihalache, Coposu!
Adevarati Barbati ai Neamului, Falnici Stejari ai Romaniei!
Ai Romaniei Mandre si Adevarate! Dumnezeu sa-I odihneasca!
Multumim Roxana!
joi 21 mai 2009 la 7:46:00 pm
Multam pentru text STEFANE,parca lai fi scris si din partea mea.Numai bine.
joi 21 mai 2009 la 8:41:43 pm
Salut baieti,
Radu, e posibil sa fiu nedrept dar mie Chirila ala imi sugereaza un personaj care azi imi da indicatii pretioase de lectura si viata cumpatata, maine il pescuiesti de sub mese prin carciumi, in functie de care-i cheful lui si cum vrea sa-si promoveze propria imagine. Sunt lucruri si sfaturi care auzite din gura lui Rebengiuc (de pilda) cer aplauze la scena deschisa, in timp ce aceleasi chestii, spuse de un mascarici, ma irita…
Daca azi ii admit “sfatosenia” de doi lei si cincizeci de bani lui Chirila, maine o sa iau lectii de zen de la Loredana Groza? Care-i limita si unde ne oprim? Si un ceas stricat arata corect ora, de doua ori pe zi, iar un papagal poate recita chestii savante fara sa le inteleaga…
vineri 22 mai 2009 la 11:59:13 am
mi-e dor de Coposu!
http://mariusghilezan.blogspot.com/